Hur vi lyckas med distansprojekt inom design, webb och reklam

Webben är idag helt gränslös vilket möjliggör för både kunder och leverantörer att även driva projekt på distans. För att lyckas krävs disciplin, kunskap och erfarenhet om hur projektledning och kommunikation fungerar smärtfritt över internet.

För dig som kund och beställare innebär det betydligt friare tyglar i att välja partner för projektet och du behöver aldrig känna att du är låst till en reklam-, design- eller webbyrå i samma stad utan kan vidga vyerna avsevärt för att hitta precis rätt kompetens och team.

För oss som leverantör innebär distansprojekt att man i större utsträckning kan headhunta sina projekt på ett helt annat sätt och därmed ta sig an fler projekt där man besitter sin spetskompetens och kan således nå utomordentliga resultat.

Under två år som Remote UI/UX-designer på en webbyrå i Stockholm har jag arbetat på distans med allt från tidiga start-ups till enorma organisationer som omsätter över 28 miljarder SEK, vilket har varit oerhört lärorik då jag på ett eller annat sätt varit en del av både lyckade – men även mindre lyckade projekt. Det har mynnat ut i ovärderliga erfarenheter som vi nu kan tillämpa i samtliga projekt, oavsett om det är distansbaserat eller på plats här i Jönköping. Utan att spilla för många bönor har vi under åren konstaterat att distansprojekt bygger på tydlig kommunikation. Lyckas man med den så är förutsättningarna goda för att projektet går enligt planen.

LÄS MER: Behöver ni förändra eller förbättra företagets webbplats?

Ett distansprojekt behöver nödvändigtvis inte innebära att kund och leverantör inte träffas fysiskt, utan på Briefcave design- & webbyrå i Jönköping föredrar vi oftast ett uppstartsmöte där vi kan ses och skaka tass för att sedan sitta ner tillsammans och grundligt gå igenom projektet och sätta milstolpar. Sen finns förstås möjligheten till enklare videokonferenser via Skype eller motsvarande kommunikationsverktyg, dels innan, men även kontinuerligt under och i slutet av projektet.

Det finns som du kanske förstår en uppsjö av digitala verktyg och program som underlättar den här typen av projekt, under åren har vi tillsammans testat och utvärderat ett tiotal olika verktyg men bantat ner dem och fastnat för en sylvass kombination som bygger på kommunikation, tydlighetoch transparens, det vinnande konceptet stavas Basecamp, Skype och Google Docs.

 

Basecamp – Projektledning

Basecamp är en komplett och djupgående lösning för rak och tydlig projektledning. Liksom de flesta projektledningsverktyg på distans ligger utmaningen i att säkerställa att även kunden använder det i de fall man vill följa med i ett längre projekt, något som i vissa fall kräver lite uppmuntran inledningsvis.

 

Skype – Kommunikation

Helt ovärderligt. Skype är utan tvekan ett av de enklaste och billigaste sätten att hålla kontakten med kunder genomgående i ett projekt. Det möjliggör även videokonferenser och viktiga funktioner som skärmdelning.

 

Google Docs – Övergripande planering

Googles molnbaserade applikationer underlättar i vilket projekt som helst. Att tillsammans med kunder och leverantörer kunna samarbeta med dokument från var som helst i världen i realtid är en av nyckelfaktorerna i ett distansprojekt.

Förhoppningsvis kan vi tillämpa våra erfarenheter om att driva distansprojekt för er som kanske inte är verksamma i närheten av Jönköping men fortfarande är intresserade av att anlita Briefcave för ett uppdrag. Maila eller ring oss på +46 70 591 86 20 så kan vi berätta mer om hur vi kan ta ert projekt till en lönsam affär.

LÄS MER: Välj rätt samarbetspartner och webbyrå för ert projekt

CEO / Creative Director

Mer innehåll likt det här till din brevlåda?