Hur du påverkar potentiella kunder med psykologin kring färger

Att känna till psykologin kring färger och veta hur man applicerar dem korrekt kan ge dig och ditt företag ett försprång gentemot konkurrenter, både när det gäller kundanskaffning men även i form av konvertering och omvandlingsfrekvens på såväl hemsidan som i marknadsföringen.

Visst låter det enkelt att välja färger till ditt nya företag eller på din befintliga webbplats? Det är väl bara att ta sin favoritfärg? Riktigt så enkelt är det inte, förutsatt att man inte vill driva företaget i en ständig uppförsbacke. Psykologin kring färger påverkar mer än många tror. Faktum är att varken ord eller bilder tilltalar och påverkar människors känslor mer än färger.

 

Hur väljer man då färgpalett till sitt nya företag eller startup?

Det är en fråga vi ofta stöter på här på webbyrån i Jönköping, både från kunder och nyfikna vänner som går i banorna om att starta eget. Sanningen är att varje färg är associerad med olika känslor, färgvalet kan därför innebära att du kan driva ditt företag i ständig medvind eller avsevärd motvind – redan från start.

Börja med att definiera dina besökare och den ideala kunden. Vem är det och hur vill du att de ska uppleva ditt företag eller din webbplats? Vilket intryck vill du förmedla? Trygghet? Prisvärt? Exklusivitet?

Utifrån den definitionen kan du sedan gå vidare med en matchande färgpalett som återspeglar känslorna och intrycken du vill förmedla. Ska du exempelvis starta ett företag inom fintech (Financial Technology) ska man förslagsvis röra sig mot en blåare färgpalett med inslag av grått som ger känslan av trygghet, säkerhet och trovärdighet. Se exempelvis på hur Klarna,Stripe och PayPal arbetar med ”trygga” färger. En liknande palett:


 

 

Färgval är ett kraftigt kommunikationsverktyg i en hypad startup-scen

Startups som ser heta ut sticker också ut, även om man kanske inte ens har den bästa eller mest utmärkande affärsidén så finns det mycket uppmärksamhet att vinna med en genomarbetad grafisk profil.

Sen är det förstås inte enbart färgvalet som påverkar utan hela identiteten med allt från företagsnamn och skapandet av företagets logotyp till typsnitt och hur avstånd mellan bokstäverna på webbplatsen används. Färgvalet är dock det i särklass effektivaste elementet och bör inte ignoreras.

 

RELATERAT: Mobilanpassa din webbplats för att inte gå miste om potentiella kunder från Google

 

Så vad symboliserar färgerna?

 

Passion, Handlingskraft, Självförtroende, Mod, Energi, Kärlek, Spänning, Brådska

 

Lycka, Sällskaplig, Vänlighet, Prisvärt, Vitalitet med uthållighet

 

Vishet, Glädje, Lycka, Spontanitet, Logiskt, Optimism, Nytänkande

 

Rikedom, Välstånd, Visdom

 

Jorden, Ordning, Konvention

 

Liv, Natur, Välmående, Tillväxt, Organiskt, Naturligt, Omtänksamhet, Nytt, Jorden

 

Säkerhet, Lugn, Ärlighet, Styrka, Omtänksamhet, Trovärdighet, Ungdomligt, Sanning

 

Magi, Mysterium, Fantasifull, Kreativitet, Nostalgi, Kungligheter

 

Kärlek, Skönhet, Entusiasm, Vänskap, Harmoni, Inre frid

 

Stabilitet, Elegans, Makt, Lyx, Förfining, Auktoritet, Död, Sofistikerad, Styrka

 

Professionalism, Tidlöshet, Trovärdighet, Sorg

 

Renlighet, Enkelhet, Modernt, Godhet, Perfektion

 

Flerfärgad: Positiv, Lekfull, Gränslös

 

TIPS: Adobe Kuler kan vara ett verktyg för dig som vill laborera med färger och färgpaletter.

 

Färger påverkar konvertering och omvandlingsfrekvensen mer än vad du tror

Oavsett om du eller dina kunder är medvetna om det, så påverkar färger vår beslutsprocess och kan avgöra huruvida en besökare kommer till avslut eller helt ignorerar ett köp och försvinner för gott.

Det har gjorts mängder av A/B-tester (man ställer två alternativ mot varandra under samma period och mot samma antal besökare) i ämnet den senaste tiden, förra året genomförde exempelvis Hubspot ett test med olika färger på sina CTA-knappar (Call To Action).

De provade två olika färger på sina prenumerations-knappar. Röda respektive gröna, de röda visade sig konvertera 21% bättre under samma period – enbart på grund av färgen.

En annan stor europeisk e-handlare ökade sin konvertering med 35,81%genom ett A/B-test där man ställde den befintliga knappfärgen blå mot en ny grön knapp med rundade kanter.

 

 

Kan vi hjälpa till?

Går du i tankarna om att starta ett eget företag och kanske behöver hjälp med något från färgsättning, logotyp och grafisk profil till en komplett hemsida? Då kan Briefcave design- & webbyrå i Jönköping med största sannolikhet vara rätt samarbetspartner, vi har nämligen stor passion för just uppstartsfasen där vi kan använda vår egen erfarenhet tillsammans med vår spetskompetens för att leverera de bästa förutsättningarna för ett lyckat företagande.

Vi kan även hjälpa dig som kommit längre och istället behöver optimera en webbplats med hjälp av A/B-tester, det behöver nödvändigtvis inte vara kopplat till färger utan det finns betydligt fler möjligheter med konverteringsoptimering.

Släng iväg ett mail till oss på hello@briefcave.se eller slå Emil en signal på +46 70 591 86 20 så berättar vi mer om vad vi kan göra för er.

Visste du att färger kan öka..

..Förståelse med upp till 73%
..Inlärning med 55-68%
..Läsförståelse med upp till 40%

 

LÄS MER: Behöver ni förändra eller förbättra er befintliga hemsida? Gör en grundlig analys! 

CEO / Creative Director

Mer innehåll likt det här till din brevlåda?