Del 2: Vilket offertunderlag behövs och vad kostar egentligen en webbplats?

Nu har ni säkert redan läst den första delen och kanske börjar fundera i banor om att förbättra er nuvarande webbplats för att öka affärsnyttan.

Det finns ytterligare ett par aspekter man bör fundera kring innan man väljer och påbörjar arbetet med en webbyrå och nära samarbetspartners en tid framöver.
Vilket förarbete förväntas ni som kund ha gjort innan? Vad kostar egentligen en modern och mobilvänlig hemsida idag?

Med flera års erfarenhet av webbproduktioner så varierar ofta potentiella kunders förarbete och offertunderlag, vissa är tidigt i processen och har egentligen bara bestämt sig för att de behöver en ny webbplats – andra har redan en tydlig vision och bild om hur slutprodukten ska se ut och fungera.

Vanligtvis är det först efter samtal mellan kund och webbyrå som detaljerna kan falla på plats. Då har vi med vår kunskap om webben kombinerat med er kunskap om verksamheten och branschen mötts någonstans i mitten, först då kan vi tillsammans bygga vidare på ett underlag som sedermera mynnar ut i en webbplats som gynnar er verksamhet på bästa sätt.

 

Vilket offertunderlag kan man förbereda?

  • När ni ser över underlaget kan vi på Briefcave design- & webbyrå i Jönköping rekommendera att fokusera på konkreta verksamhetsmål snarare än specifika och enskilda funktioner. Vad ska besökaren kunna göra och varför? Sen är det upp till webbyrån att utifrån projektets mål och budget avgöra huruppgiften blir löst på ett bra sätt inom utsatt budget. Ett bra och utförligt underlag bör omfatta nedanstående frågeställningar:
  • En enklare verksamhetsbeskrivning.
  • Försök beskriva syftet med webbplatsen och vilken roll den ska spela i er verksamhet. Vilka uppgifter ska den lösa och hur ska ni tjäna pengar med den?
  • Försök definiera den tänkta webbplatsens målgrupp. Vem är kunden? Hur ser kundens beslutsprocess ut?
  • Har ni grafiska riktlinjer och material tillgängligt?
  • Behöver ni hjälp med innehåll till sidan? Genomtänkta och SEO-vänliga (sökmotorvänliga) texter? Professionellt bildmaterial?
  • I vilken mån behöver ni kunna uppdatera sidans innehåll?
  • Finns det konkurrenter som löst liknande verksamhetsmål på ett bra sätt? Vilka? Vad?
  • Har ni någon utsatt tidplan?
  • Om möjligt ge en hint om budget för projektet och vad den ska räcka till så är chansen större att du får en rimlig offert som täcker era behov.

 

Vad kostar en hemsida och vilka faktorer påverkar priset?

Här kommer världens kanske tråkigaste svar: Det är mer eller mindre omöjligt att sätta en generell prislapp på en webbplats. Det som däremot påverkar och sätter priset är kundens behov och krav.

Två till synes identiska sidor kan variera ordentligt i omfattning beroende på hur de ser ut under huven, om de är statiska eller dynamiska. Det vill säga, ska man kunna ändra och uppdatera innehållet själva? Behöver hemsidan kommunicera med andra system eller betalningslösningar?

Det finns webbyråer i alla prisklasser, ni kan skicka iväg 5 olika förfrågningar och få tillbaka 5 offerter där det skiljer tiotusentals kronor på den billigaste och den dyraste. Den dyraste behöver nödvändigtvis inte var den ”sämsta” i ert tycke bara för att den är dyrast, i själva verket kan det vara precis tvärtom att det är den partner som förstått er vision och era behov bäst. I slutänden handlar det om att ni som kund delar exakt samma vision som webbyrån, då blir slutresultatet bäst.

Att välja designbyrå, kommunikationsbyrå eller reklambyrå kan vara oerhört svårt och det är mycket som spelar in. Vi har försökt sammanställa det i etttredje och sista inlägg om att investera i en ny webbplats.

Har ni redan nu några planer som ni vill diskutera med oss på Briefcave eller önskar ni en offert på ett projekt så är ni varmt välkomna att höra av er till oss för ett förutsättningslöst samtal eller kanske över en kopp kaffe.

CEO / Creative Director

Mer innehåll likt det här till din brevlåda?