Del 1: Behöver ni förändra eller förbättra företagets webbplats?

Webben förändras var dag som går och det gäller att hänga med i de digitala svängarna eller också riskerar man att gå miste om kunder och intäkter som istället fastnar hos konkurrenterna – I de flesta fall dessutom helt utan att man vet om det.

Idag har man bara någon enstaka sekund på sig att fånga en besökare och potentiell kund för att göra ett bra intryck. Det är mycket som ska klaffa och hänsyn bör tas till allt ifrån design och användarupplevelse till laddningstid och innehåll på webbplatsen.

När såg ni grundligt över er webbplats senast? Är den fortfarande modern och slagkraftig? Mobilanpassad? Behöver den förbättras? Är det kanske något ni kan se över själva eller behöver ni ta hjälp av en webbyrå?

Anledningarna kan vara många. Vi har försökt lista ett par frågeställningarna som det kan vara bra att gå igenom för att ni ska kunna avgöra huruvida det är aktuellt att förändra och förbättra, eller inte.

Vad har ni för syfte med er nuvarande webbplats?

Vill ni bara visa er verksamhet ur bästa perspektiv eller har hemsidan en mer central funktion i er verksamhet? Återspeglar webbplatsen ert syfte på ett bra sätt?

Leder webbplatsen till några konkreta affärer?

Hur omvandlas era besökare? Generar sidan direkta eller indirekta intäkter? Kan det bli bättre?

Hur modern och tilltalande är er nuvarande design?

Hur fungerar den på olika enheter? Har ni en responsiv design? Från och med 21 april 2015 är det extra viktigt med en mobilanpassad design då Google ändrat spelreglerna. Testa om er nuvarande sida är mobilvänlig med Googles egna verktyg.

Hur lättnavigerad och överskådlig är sidan?

Är det enkelt att hitta era tjänster eller varor? Kommer man åt era kontaktuppgifter enkelt?

Hur ser besöksaktiviteten ut idag?

Kan ni se den? Klickar besökarna på det ni vill att de ska klicka på? Har ni placerat CTA-alternativ (Call-To-Action = Knappar/länkar) på rätt sätt?

Kommunicerar er nuvarande hemsida med rätt målgrupp?

B2B? B2C? Vad är åldern? Vart kommer besökarna ifrån?

Hur anländer er målgrupp till sidan?

Söker de efter era tjänster eller varor via Google eller någon annan sökmotor? Hur återfinns er sida på de aktuella sökorden? Testa själv att googla på din bransch + stad; t.ex. ”Webbyrå Jönköping” för att få en bättre överblick.

Finns det något på er befintliga sida som man kan förenkla eller automatisera?

Håller ni det enkelt och ligger fokus på det som är viktigt? Hur uppdaterar ni innehållet på sidan idag? Kan ni göra det själva via något CMS (Content Management System) som WordPress eller Drupal?

Hur ligger era främsta konkurrenter till?

Finns det något ni kan göra bättre? Finns det något de har löst bra som ni kan implementera och inspireras av?

 

Kom ni fläckfritt ur dessa frågeställningar eller har ni synat några brister som ni kan få bukt med?

Oavsett så är ni är alltid välkomna att höra av er till oss på Briefcave design- & webbyrå i Jönköping, vi kan tillsammans med er titta lite närmare på eventuella problem och kanske förslå en lösning, helt förutsättningslöst såklart.

Inte fått nog? Kul, då kan vi rekommendera nästa del i den här tredelade serien om att investera i en ny hemsida:

Del 2: Vilket offertunderlag behövs och vad kostar egentligen en webbplats?
Del 3: Välj rätt samarbetspartner och webbyrå för ert projekt

CEO / Creative Director

Mer innehåll likt det här till din brevlåda?