Sökmotoroptimering (SEO)
Sökmotoroptimering, även kallat SEO (Search Engine Optimization), handlar om att optimera och öka förutsättningarna för att positionera din webbplats högt upp för potentiella kunder i sökmotorer som Google och Bing. Även om sökmotoroptimering, sökordsoptimering och sökmotormarknadsföring (SEM) inte är vårt primära huvudfokus på Briefcave webbyrå i Jönköping så är det inget vi lämnar åt slumpen utan något vi jobbar aktivt med i varje projekt då trafik från sökmotorer trots allt är en viktig förutsättning för att bra designade webbplatser ska kunna konvertera och skapa intäkter till våra kunders verksamhet.
Grunden till bra SEO bygger på att hemsidan är konstruerad på rätt sätt, att undersidan har relevant innehåll i förhållande till de sökord du optimerar mot och att webbplatsen får relevanta och starka inlänkningar från andra webbplatser.
1. Konstruera och bygg sidan på rätt sätt
Den kanske viktigaste aspekten för att lyckas med din sökmotoroptimering – nämligen att sidan är byggd på rätt sätt, med rätt struktur och på en SEO-vänlig plattform likt WordPress eller Drupal (CMS). Sen gäller det att sätta upp en bra länkstruktur och förse sökmotorerna med en korrekt sitemap, vilket underlättar sökmotorernas indexering och därefter positionering av din webbplats. Att skapa relevant och samtidigt SEO-vänligt innehåll är inte alltid det enklaste, försök att inte tänka så mycket utan skriv istället texterna så informativa och säljande om ämnet eller produkten som möjligt, samtidigt som du får med ett sökord eller två i texterna som i sin helhet bör vara minst 300 ord långa.
2. Skapa relevant innehåll optimerat mot rätt sökord (On-Page optimering)
När sidan är korrekt uppbyggd från grunden är det läge för att namnge och fylla sidorna på din webbplats så att sökmotorerna ska veta vilka sökord och sökfraser du vill positionera dig på, det sker bland annat i sidans titelfält (texten du ser på sidans flik i webbläsaren), även i metadescription (förklarande text av sidan), samt i huvudrubriken (H1), i underrubrikerna (H2-H6), i sidans URL (länknamnet) och inte minst i brödtexten. Sen är det viktigt att hålla sidan levande, en sidan som inte uppdateras med jämna mellanrum riskerar att klassas som inaktuell av Google och falla i resultatet. Det är därför föredömligt att arbeta med en blogg eller nyhetssektion för att uppdatera med nytt innehåll, var dock vaksam så att det inte publicerat duplicerat innehåll på sajten.
3. Skaffa inlänkar från andra sidor (Off-Page optimering)
Hur länkarna och deras ankartext (texten som beskriver länken) in till din webbplats ser ut i form av relevans och styrka har stor påverkan i sökmotorernas algoritm när de presenterar sökresultatet. Det är ofta just inlänkar avgör hur sidor placerar sig på hårt konkurrensutsatta sökord som ”skor” eller ”webbyrå”. Idag är nödvändigtvis inte mängden länkar till din sida avgörande utan snarare kvaliteten på dem, vilket innebär att en bra länk kan vara mer värd ur ett SEO-perspektiv än tre lite sämre. Vad som avgör huruvida en länk är stark eller inte baseras på många olika parametrar, exempelvis är den aktuella sidans ”page rank” av stor vikt och hur många inlänkar den sidan i sin tur har.
Optimera sidan för besökaren framför sökmotorn
I slutändan handlar det om att sidan ska vara relevant och optimerad mot de människor som besöker den, först när de finner vad de söker efter kan en omvandling eller konvertering ske. Det är dessvärre något som många glömmer när de köper en webbplats – vilket även förekommer bland vissa webbyråer, inte minst i Jönköping, och sökmotorkonsulter som arbetar med ett genomgående och enligt oss för hårt sök-fokus. Designa och bygg webbplatsen för besökaren i första hand, se därefter till att den blir minst lika attraktiv för sökmotorerna som för besökarna.