CRO - Konverteringsoptimering




CRO (Konverteringsoptimering)

På nätet handlar mycket om att göra ett bra SEO-arbete (Search Engine Optimizing) och hamna högt upp i rankingen hos de olika sökmotorerna. Men vad händer när besökarna väl har vallfärdat och hittat in till din webbplats? Jo, där fortsätter arbetet för att besökarna inte bara ska gå in och titta, utan köpa det som erbjuds. Det kallas för CRO (Conversion Rate Optimizing) och innebär helt enkelt att besökarna ska konverteras till kunder. Med genomtänkt och bra konverteringsoptimering kan du få besökarna på din webbplats att agera så som du vill att de ska göra.

Din webbplats går att jämföra med en butik. Får besökarna spendera för mycket tid med att leta efter produkterna, krypa på golvet och sträcka sig in under hyllorna för att ta fram det de vill ha, så försvinner viljan att köpa ganska fort. Så även om det kommer många besökare till butiken behöver det inte betyda att de handlar mycket. Känner ditt företag att ni har mycket trafik till er webbplats som aldrig leder till några affärer, så är det förmodligen CRO ni behöver arbeta vidare med. Där kommer vi som webbyrå gärna in i bilden, konverteringsarbete tillhör vardagen hos oss.

Analysera er webbplats och ställ användare mot varandra

Ett sätt att testa och utvärdera sidans CRO-kvalité är att utföra ett A/B-test. Det innebär att besökarna delas upp i olika grupper som får se varsin version av hemsidan. Till exempel skulle A-gruppen kunna presenteras för produkter med en grön köpknapp, medan B-gruppens exponeras mot identiska produkter men där köpknappen istället är röd. Resultatet jämföras för att se vilken version som genererat flest transaktioner. Nästan allt som går att ändra på en sida är värt att undersöka närmare för att se om antalet genomförda köp, signups eller nedladdningar ökar eller minskar. Utgå ifrån en hypotes och säkerställ att datan samlas in på rätt sätt.

Låt oss berätta mer om A/B-testning och hur vi arbetar med konverteringsoptimering över ett telefonsamtal på 036-19 19 60, du kan också skicka ett mail till hello@briefcave.se eller komma igång via vårt offertverktyg.