Logotyp

Logotyp / Identitet

Logotypen är flaggskeppet i företagets grafiska profil och ansikte utåt, dessutom det kanske mest spännande att arbeta med ur vårt perspektiv. Vi brinner för branding. Det är många faktorer att väga in när man påbörjar arbetet mot en ny identitet, oavsett om det är en modernisering av en befintlig logotyp eller en helt ny från scratch. En bra logotyp bör exempelvis vara enkel att känna igen och komma ihåg, samtidigt som den är enkel att associera med företaget och dess verksamhet.

Att ta fram en logotyp som representerar verksamheten och dess kärnvärden på bästa sätt kan vara en svår och ibland tidskrävande process, det är många faktorer man bör känna till och ta hänsyn till, en bra logotyp bör exempelvis vara:

  • Enkel att känna igen och komma ihåg
  • Enkel med en genomtänkt design
  • Enkel att associera med företagets verksamhet
  • Skalbar (både storleksmässigt och marknadsmässigt)
  • Fungera bra i såväl färg som i gråskala
  • Fungera bra i såväl digitalt som i tryckt format

Processen mot en bra logotyp varierar förstås från person till person och byrå till byrå, men vi på design- & webbyrån i Jönköping brukar utgå från de fem stegen nedan:

logotyp-processen

01 Research. Vi börjar alltid med att noggrant gå igenom och studera er verksamhet och bransch, vad är bransch-specifikt? Hur ser målgruppen ut? Hur skulle man beskriva ert företag och era mål med ett par kärnord? (se bild nedan) Hur ser konkurrenternas logotyper ut? Vilka är bra respektive mindre bra? Finns det något att kan inspireras av?

logotyp-forklaring

02 Design Brief. Vi samlar så mycket information om verksamheten och er vision som möjligt. Vad ska logotypen förmedla för känsla? Vem ska den rikta sig mot? Finns det några grafiska riktlinjer att förhålla sig till? Går det attrahera och underlätta för målgruppen med en färgkombination som psykologiskt förmedlar en viss känsla?

 

”Det är okej att inspireras av sina konkurrenter, men tänk på att de är just det – konkurrenter, man bör därför inte påverkas alltför mycket.”

 

03 Koncept & Skisser. Här sker den kreativa delen av processen där vi utifrån informationen och riktlinjerna vi arbetat fram i de två tidigare stegen skissar fram ett eller flera alternativ, det sker vanligtvis på traditionellt sätt med papper och penna. När vi tar fram ett koncept brukar vi dela in en logotyp i två olika typer; Typografisk (enbart text) eller Symbolisk med ett ”logomark” (text + symbol), det här varierar förstås från kund till kund och bransch till bransch. Budget spelar förstås även in här.

skiss-logo-footmall


04 Reflektera & Revidera.  Det för oss kanske viktigaste steget där vi tillsammans med er bollar koncepten fram och tillbaka och stämmer även av med tänkta slutanvändare för att sedan landa i ett resultat som förmedlar känslan vi tidigare definierat. Vi ser även över logotypens användningsområde så att den passar på såväl mindre visitkort i färg eller svart/vitt som i en reklamfilm på TV eller facebook. Inget lämnas till slumpen och allt utvärderas och finslipas in i minsta detalj.

05 Färdigställande & Leverans. Utifrån ett genomarbetat och komplett koncept skapar vi de sista filerna med högupplösta och skalbara filer i vektorformat (AI, EPS, SVG) och även mindre filer för användning på webben och i exempelvis sociala medier (JPG, PNG, GIF).

footmall-komplett-logotyp

Så vad kostar då en logotyp?

Alla företag och varumärken behöver en logotyp. Vill man locka till sig kunder på en konkurrensutsatt marknad idag bör man ha en attraktiv och genomarbetad företagsidentitet. Priset varierar i ett minst lika brett spektrum som för en hemsida, det sätts nämligen helt utifrån behov och kravställning.

Det finns egentligen tre alternativ att utgå ifrån:

A. ”Jag kan själv”. Att skapa en ”logotyp” kan vara så simpelt som att själv öppna ett dokument i Word eller Paint och laborera med företagsnamnet i olika typsnitt och färger, snabbt, enkelt och kostnadseffektivt – men blir det seriöst och bra, är det något som kan representera er verksamhet?

B. Via en tjänst på nätet. Det finns flera aktörer idag som massproducerar logotyper utan direkt kundanpassning där man egentligen bara laddar upp en beskrivning av logotypen för att sedan få ett eller flera förslag att välja på till ett fast pris runt 1 995 – 4 995 kr ex moms, har man tur kan man säkert hitta något guldkorn här men risken finns också att man står där med en som man inte är helt nöjd med, man går också miste om den viktiga personliga touchen.

C. Ni anlitar någon professionell. Det här alternativet blir i nio av tio fall bäst i längden, både ur ett ekonomiskt- och resultatmässigt perspektiv. Antingen hittar ni någon frilansande designer eller också en design- eller webbyrå med goda referenser som man kan diskutera med. Här bör man dock vara vaksam då det finns flera aktörer som utger sig för att kunna logotyper men som kanske inte riktigt håller högre kvalitet än vad du kan få genom alternativ B. Var därför noggrann och kritisk med att välja rätt partner, annars kan det bli kostsamt.

Kan vi hjälpa er?

Vill ni diskutera mer kring en ny logotyp eller är intresserade av ett prisförslag från oss på Briefcave så ser vi fram emot att höra från er, fundera gärna kring ert behov och hur budgeten ser ut innan så kan vi baserat på det ta fram ett förslag som motsvarar era förväntningar. Kika gärna på tidigare logotyper vi hjälpt andra kunder med och se lite vad de säger om resultatet och hur det är att arbeta med oss. Ni behöver nödvändigtvis inte vara verksamma i trakten kring Jönköping, vi hjälper företag och byråer från hela Sverige med logotyp- & identitetsdesign.

Fyll i vårt offertformulär för att komma igång, så återkommer vi inom kort med en offert och ett lösningsförslag. Det går förstås bra att kontakta oss direkt på hello@briefcave.se eller 036-191 960.

Be om offert